vrijdag 2 januari 2009

Kust de zoon opdat hij niet toorne

Psalm 2:12
"Kust de zoon, opdat hij niet toorne en gij onderweg
niet te gronde gaat,
want zeer licht ontbrandt zijn toorn.
Welzalig allen die bij Hem schuilen!"

Dit is een psalm met een grote diepgang. Het hele wereldtoneel van machthebbers en regeerders wordt afgezet tegen Gods gezalfde Koning, Jezus Christus. Hij is door zijn opstanding uit de dood tot Koning over hemel en aarde verheven. “Ik heb u heden verwekt” wordt door de Heilige Geest aangehaald in Hand 13:33: ‘gelijk in de tweede psalm geschreven staat: Mijn zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt.’ Ook in Heb 1:5: ‘Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt? En wederom: Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn.’ En in Heb 5:5: ‘Zo heeft ook Christus Zichzelf niet de eer toegekend hogepriester te worden, maar Hij, die tot Hem sprak: Mijn Zoon zijt Gij; Ik heb U heden verwekt.’ De hoofdpersoon uit Psalm 2 is dus Christus, Gods gezalfde. Een ernstige oproep doet God nog aan de machthebbers van de aarde: Kust de zoon, bekeer u voor het niet meer kan. God is barmhartig en genadig, ook in het waarschuwen van de hoogmoedigen. Welzalig allen die bij Hem schuilen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten