vrijdag 6 februari 2009

Wentel uw weg op de HERE en vertrouw op Hem, en Hij zal het maken;

Psalm 37:5
"Wees niet afgunstig op de bedrijvers van ongerechtigheid, benijd niet wie onrecht plegen; want zij verdorren snel als het gras, en verwelken als het groene kruid. Vertrouw op de HERE en doe het goede, woon in het land en betracht getrouwheid; verlustig u in de HERE; dan zal Hij u geven de wensen van uw hart. Wentel uw weg op de HERE en vertrouw op Hem, en Hij zal het maken; Hij zal uw gerechtigheid doen opgaan als het licht, en uw recht als de middag."

Toen de Here Jezus op aarde was heeft Hij veel bedrijvers van ongerechtigheid gezien. In alle lagen van de bevolking, zondaren, hoeren, tollenaars, maar degenen die het ergst verblind waren, dat waren toch de religieuze leiders van die tijd, de FarizeeĆ«rs en Schriftgeleerden. Voor al die mensen kwam Hij naar de aarde, om voor allen de zonden weg te nemen en hen te rechtvaardigen voor God. Met zoveel onrecht om zich heen, moet Hij vaak hebben gedacht: ‘Wentel uw weg op de HERE en vertrouw op Hem; en Hij zal het maken.’ Ook de Here Jezus wandelde als mens in geloof. Ook Hij moest zijn pad zuiver houden. Ook Hij werd beproefd en verleid door de zonde. Maar wat een troost moet het Hem hebben gegeven om te weten: “Hij zal uw gerechtigheid doen opgaan als het licht en uw recht als de middag.” Dat is letterlijk vervuld door Zijn opstanding. Het recht is opgegaan als het Licht. Zijn recht en gerechtigheid zijn als de middag, dat wil zeggen, staan in het volle licht van de middagzon. Hij heeft de zondaren niet alleen verdragen, maar ze ook liefgehad tot in de dood. Hij heeft Zijn weg afgewenteld op de HERE. Dat is de enige manier om staande te blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten