woensdag 18 maart 2009

Gij zijt de God, die wonderen werkt, Gij hebt onder de volken uw macht doen kennen.

Psalm 77:14
"Vergeet God genadig te zijn, of sluit Hij zijn barmhartigheid in toorn toe? Daarom zeg ik: Dit krenkt mij, dat de rechterhand des Allerhoogsten verandert. Ik zal de daden des Heren gedenken, ja, ik wil gedenken uw wonderen van ouds, van al uw werken gewagen en uw daden overdenken. O God, in heiligheid is uw weg; wie is een God, groot als God? Gij zijt de God, die wonderen werkt, Gij hebt onder de volken uw macht doen kennen."

Vergeet God genadig te zijn? Nee, dat kan Hij niet vergeten, want God is genadig. Het is zijn wezen, zijn hart. Barmhartig en genadig is de Here, lankmoedig en rijk aan goedertierenheid en trouw. Soms hebben we als mens een heel beperkt zicht op de werkelijkheid. We denken dat God ons vergeet, of dat Hij misschien niet eens bestaat. Gelukkig beseft Asaf op tijd de dwaasheid van deze vragen. En als hij de realiteit van vandaag niet begrijpt, dan gaat hij spreken over de grootheid van God in vroegere dagen. Op die maner houdt hij zijn zicht op God zuiver. Dat zou iedereen moeten doen. In kwade dagen overdenken wat God heeft gedaan in de goede en beseffen dat Hij niet veranderd is. Dan gaan we in onze zwakheid spreken over Gods kracht: Gij zijt de God, die wonderen werkt, Gij hebt onder de volken uw macht doen kennen. En ook voor mij zult U genadig zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten