dinsdag 28 april 2009

Het is beter bij de HERE te schuilen dan op mensen te vertrouwen;

Psalm 118:8
"Looft de HERE, want Hij is goed, ja, zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Laat Israel nu zeggen: Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Laat het huis van Aaron nu zeggen: Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Laat wie de HERE vrezen, nu zeggen: Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Uit de benauwdheid heb ik tot de HERE geroepen, de HERE heeft mij geantwoord en mij in de ruimte gesteld. De HERE is met mij, ik zal niet vrezen; wat zou een mens mij doen? De HERE is met mij, onder mijn helpers, daarom zal ik op mijn haters neerzien. Het is beter bij de HERE te schuilen dan op mensen te vertrouwen; het is beter bij de HERE te schuilen dan op edelen te vertrouwen."

Mensen spelen een belangrijke rol in ons bestaan. Soms zijn ze er om je te helpen, maar een andere keer om je kwaad te doen. Je kunt er niet van op aan. Het hart van de mens is arglistig, wie zal het kennen? Ook de Here Jezus heeft dat ondervonden. Toen het Hem bang te moede was en de mensen Hem bedreigden, zocht Hij ook steun bij Zijn discipelen. Maar ze konden Hem niet helpen en dat was in dit geval maar goed ook. Jezus moest helemaal alleen de beker van Gods toorn over de zonde leegdrinken. Uit de benauwdheid heeft Hij geroepen en Hij werd in de ruimte gesteld. Dit was zijn zekerheid: De HERE is met mij, ik zal niet vrezen; wat zou een mens mij doen? Ja, Hij kon nu zelfs op Zijn haters neerzien met ontferming en voor ze bidden. Wat een kracht wanneer je oog weer op God is gericht. Het is veel beter bij de HERE te schuilen dan bij mensen.