woensdag 1 april 2009

Ik zal in de benauwdheid bij hem zijn, Ik zal hem uitredden en tot ere brengen.

Psalm 91:15
"Omdat hij Mij zeer bemint, zal Ik hem bevrijden; Ik zal hem beschutten, omdat hij mijn naam kent. Roept hij Mij aan, Ik zal hem antwoorden; Ik zal in de benauwdheid bij hem zijn, Ik zal hem uitredden en tot ere brengen. Met lengte van dagen zal Ik hem verzadigen, en Ik zal hem mijn heil doen zien."

Dit zijn als het ware Gods gedachten over de Here Jezus. ‘Omdat Hij mij zeer bemint, zal Ik Hem bevrijden.’ De liefde van de Zoon voor de Vader is kenmerkend voor de Here Jezus. Uit liefde voor Hem en uit liefde voor Zijn schepping, kwam Hij naar de aarde om te doen wat Hij moest doen. ‘Ik zal Hem uitredden en tot ere brengen’, belooft God. Maar hoe zwaar was het voor de Heer om te merken dat Zijn Vader Hem in het oordeel moest verlaten. Maar God hield woord, Hij heeft Hem uitgered en glorieus verhoogd. Hij is nu tot ere gebracht. Jezus Christus, de Zoon van God, heeft de naam boven alle naam ontvangen. De hoogste eer en het grootste gezag is Hem gegeven. ‘Ik zal Hem mijn heil doen zien’, zegt God. Wij christenen, die Zijn naam belijden, maken deel uit van dat heil. Wat een eer om een deel te zijn van het heil van Christus. Hier leed Hij voor, om mensen weer terug bij Zijn Vader te brengen. De liefde van God voor Jezus is dezelfde als voor ons. Ook voor ons gelden de woorden van deze psalm. Ook voor ons geldt dat God in de benauwdheid bij ons zal zijn, Hij zal ons uitredden en tot ere brengen. Pure liefde en pure genade is dat, onverdiende gunst, halleluja.