maandag 29 juni 2009

Gij toch hebt mij aan de vijand niet prijsgegeven

Psalm 31:8
"Ik haat hen die ijdele nietigheden vereren; ik immers vertrouw op de HERE. Ik wil juichen en mij verheugen over uw goedertierenheid, daar Gij acht hebt geslagen op mijn ellende, hebt geweten van de benauwdheden mijner ziel. Gij toch hebt mij aan de vijand niet prijsgegeven, Gij hebt mijn voeten in de ruimte doen staan."

‘Boontje komt om zijn loontje’ en ‘Eigen schuld, dikke bult’, zijn spreekwoorden die in Gods koninkrijk voor gelovigen niet bestaan. In deze verzen lezen we over Davids strijd, maar in dat alles vertrouwde hij op God. David prijst God omdat Hij heeft geweten van zijn benauwdheden, maar de vijand geen overwinning heeft gegund. Hier zie je opnieuw dat er een vijand is die ons deze dingen aandoet, maar dat terzijde. In plaats van te vertrouwen op rituelen, afkloppen op hout, gelukspoppetjes, of konijnenpootjes, stelt David zijn vertrouwen op Hem die niemand afwijst of teleurstelt. God heeft je lief en daarom zal Hij je altijd trouw zijn liefde betonen. Hij is een uitredder, die weet wat we nodig hebben. Vertrouw op Hem en je zult het zelf ervaren.