zondag 28 juni 2009

In uw hand beveel ik mijn geest; Gij verlost mij, HERE, getrouwe God.

Psalm 31:5
"Een psalm van David. Bij U, HERE, schuil ik, laat mij nimmer beschaamd worden. Doe mij ontkomen door uw gerechtigheid, neig uw oor tot mij, red mij haastig. Wees mij tot een beschuttende rots, tot een sterke vesting om mij te redden; want Gij zijt mijn steenrots en mijn vesting, en om uws naams wil zult Gij mij voeren en leiden. Gij zult mij trekken uit het net dat men voor mij had verborgen, want Gij zijt mijn veste. In uw hand beveel ik mijn geest; Gij verlost mij, HERE, getrouwe God."

Wie vertrouwd is met de Bijbel zal deze woorden herkennen als een van de kruiswoorden van Jezus. Daarom mag je deze psalm ook lezen als een profetische. David lijkt in veel opzichten op Jezus. Hij was een voorafschaduwing van Hem. Temidden van zijn broeders tot koning gezalfd. Niet erkend, maar wel de reus verslagen. Een verlosser die voor God een huis wil bouwen. Maar ook een vervolgde, een opgejaagde, temidden van boosdoeners. En in dit alles sprak David zijn vertrouwen uit op God. De Here Jezus neemt deze woorden over en ook Hij vertrouwt in Zijn grootste beproeving op God, die Hem redden zal. Daarvan is Hij overtuigd, net als David.