maandag 8 juni 2009

Want mijn pleitzaak en mijn geding hebt Gij berecht, als rechtvaardig rechter de rechterstoel bestegen.

Psalm 9:4
"Een psalm van David. Ik zal U loven, HERE, met mijn ganse hart, ik wil al uw wonderen verhalen; in U wil ik mij verheugen en juichen, uw naam psalmzingen, o Allerhoogste, nu mijn vijanden terugdeinzen, struikelen en vergaan voor uw aangezicht. Want mijn pleitzaak en mijn geding hebt Gij berecht, als rechtvaardig rechter de rechterstoel bestegen."

God is een rechtvaardige rechter. Als Hij een vonnis heeft geveld is dat een eerlijk vonnis en zal Hij er nooit op terugkomen. Als God ons vertelt dat het oordeel en de straf over de zonde door Zijn Zoon, de Here Jezus is gedragen, dan is dat oordeel eens en voor altijd voltrokken. God is er klaar mee. Wie zal uitverkorenen van God nog beschuldigen? We zijn door God gerechtvaardigd, niet door ons gedrag – want wie zou dan nog bestaan – maar door Zijn gedrag. Het is uit God en door God en tot God dat we verlost en bevrijd zijn. Veel mensen hebben moeite dit te aanvaarden, ze willen liever een set regels dan vrijspraak. Liever controleerbaar goed gedrag, dan genade. Maar de werkelijkheid kan niet veranderd worden. God schenkt ons volmaaktheid uit genade. Het enige wat Hij van ons vraagt is geloof. Hem geloven als Hij zegt dat dit de werkelijkheid is. Er in rusten dat alles is volbracht. En als het aanvaard wordt gaan genieten van de volkomen vrijheid om te leven voor Hem die ons vrijkocht.