zaterdag 18 juli 2009

Al ben ik ellendig en arm, de Here gedenkt mijner.

Psalm 40:17
“Laten verstommen van schaamte, wie over mij roepen: Ha, ha! Laten in U jubelen en zich verheugen allen die U zoeken; laten wie uw heil liefhebben, bestendig zeggen: De HERE is groot! Al ben ik ellendig en arm, de Here gedenkt mijner. Gij zijt mijn hulp en mijn bevrijder; o, mijn God, vertoef niet.”

Steeds is er weer die strijd tussen goed en kwaad, licht en duister, waarheid en leugen. Maar degenen die Gods heil (Jezus) liefhebben, kunnen gerust zijn. De overwinning is behaald en de vijand is onttroond en ontwapend. Dat is de houding die we aannemen wanneer de tegenstander probeert ons onder druk te zetten. 'De Here is groot, Hij heerst over alles. Zijn hand is niet te kort en Hij zal me uitredden.' We richten ons op God en belijden de waarheid in plaats van te klagen over de druk die we ervaren. 'Al ben ik ellendig en arm, de Here gedenkt mijner.' Van de ellende gaat de aandacht meteen naar de Here die mij gedenkt. Op die manier bieden we weerstand aan de boze en onderwerpen we ons aan God, daar moet de tegenstander van vluchten. Het enige wat hij van ons wil is aandacht en die geven we alleen aan onze Heer.