zondag 30 augustus 2009

Ja, zij gaven mij gif tot spijze, en lieten mij in mijn dorst azijn drinken.

Psalm 69:21
“Gij, Gij kent mijn smaad, mijn schaamte en mijn schande; allen die mij benauwen, staan voor U. De smaad heeft mij het hart gebroken, en ik ben verzwakt. Ik wachtte op een teken van medelijden, maar tevergeefs, op troosters, maar ik vond hen niet. Ja, zij gaven mij gif tot spijze, en lieten mij in mijn dorst azijn drinken.”

Toen de Here Jezus het kruis op zich nam, was er niemand die Hem terzijde stond. Geen enkel teken van medelijden, integendeel, Hij kreeg azijn te drinken in zijn dorst. Kun je de tegenstelling tussen licht en duisternis beter illustreren? De Here Jezus vond alleen troost in de wetenschap dat Zijn Vader zijn smart kende. Dat wil zeggen, niet alleen de smart zelf, maar vooral de betekenis van die smart. De Rechtvaardige nam onze smarten op zich, om ons te rechtvaardigen. Terwijl alle machten van de hel hun gif gaven, gaf de Vader zijn Zoon, Zijn liefde en vergeving. De prijs voor onze verlossing was heel hoog. Laten we daarom des te meer de wereldse begeerten verzaken en Hem volgen die ons heeft liefgehad tot in de dood.