woensdag 30 september 2009

Leer mij, HERE, uw weg, opdat ik in uw waarheid wandele;

Psalm 86:11
“Leer mij, HERE, uw weg, opdat ik in uw waarheid wandele; verenig mijn hart om uw naam te vrezen. Ik zal U loven, Here, mijn God, met mijn ganse hart, en uw naam eren voor altoos;”

De weg en de waarheid, zo noemde de Here Jezus zichzelf. Daarom is deze tekst een gebed om Jezus te leren kennen en Zijn genade. Onze harten zijn verdeeld tussen het zichtbare en het onzichtbare, tussen het tijdelijke en het eeuwige, de waarheid en de leugen. Ons geloof moet zich richten op de waarheid die Jezus heeft gebracht. Hij zei dat alles volbracht is en dat we nu rein zijn. Maar de duivel komt met de leugen en gebruikt daarvoor het zichtbare. Je bent niet rein en je moet er hard aan werken. Zo worden mensen verscheurd. Zolang je hart verdeeld is, heb je geen vrede. ‘Leer mij uw weg’ is daarom een goed gebed. Leer mij in de waarheid te wandelen. Leer mij te vertrouwen op het volbrachte werk van Christus. Dan zullen we Uw naam loven onder alle omstandigheden en met ons hele hart, dat is een hart dat niet langer verdeeld is.