zaterdag 5 september 2009

Verhoog mij in aanzien, omgeef mij met uw troost.

Psalm 71:21
“U hebt mij doen zien veel ellende en nood - laat mij nu herleven, laat mij herrijzen uit de diepten van de aarde. Verhoog mij in aanzien, omgeef mij met uw troost.”

David heeft veel meegemaakt. Veel strijd in het gezin van zijn vader, veel strijd in zijn eigen gezin, veel strijd in zijn leven als herder (hij vocht met leeuwen en beren), als aanvoerder van een bende, als koning. Er was veel afwijzing en veroordeling. Hoe houdt een mens dit vol? Het enige antwoord is, dat David zijn relatie met God onderhield. Dat hield hem op de been, dat richtte hem weer op, als het te zwaar werd. Hij stortte regelmatig zijn hart uit bij zijn hemelse Vader. Datzelfde zie je ook in het leven van Jezus. Hij kreeg vrijwel dagelijks te maken met afwijzing en veroordeling. De boze gebruikt mensen om ons onderuit te halen. Maar ook Jezus zocht God in de stilte. Hij zocht hem op in de nacht, als geen mens hem lastigviel. Ook overdag was Hij voortdurend gericht op zijn Vader. Bij het graf van Lazarus zei Hij: ‘Vader, ik weet, dat u mij altijd verhoort.’ Dit zijn voorbeelden van geloofsmannen. Leven hier op aarde is vol strijd en druk, maar in dat alles heeft God ons door Jezus meer dan overwinnaars gemaakt. Door Hem en met Hem houden we altijd stand.