dinsdag 6 oktober 2009

Geen vijand zal hem overvallen, geen booswicht zal hem verdrukken;

Psalm 89:22
”Ik heb David, mijn knecht, gevonden, met mijn heilige olie heb Ik hem gezalfd; voor wie mijn hand tot steun zal zijn, ook zal mijn arm hem sterken; geen vijand zal hem overvallen, geen booswicht zal hem verdrukken; ja, Ik zal zijn tegenstanders voor zijn aangezicht verpletteren, wie hem haten, zal Ik verslaan.”

Toen de Here Jezus op aarde was, kreeg Hij te maken met de tegenstand van mensen die door de duivel werden beheerst. Farizeeën en Schriftgeleerden, overpriesters en joden. Er zit heel wat verkeerds in de religieuze systemen. De waarheid stelt de leugen in het licht. Dat is nog steeds zo. Daarom keert de duisternis zich nog steeds tegen het licht. Daarom worden de christenen die uitkomen voor hun geloof nog steeds belasterd, gehaat en verdrukt. Toch is de belofte van God dat geen vijand Hem zal overvallen. Jezus legde vrijwillig Zijn leven af. Hij gaf zich vrijwillig over om te worden gekruisigd. Het was niet de dood die overwon, maar de kracht van liefde. Ook dat is niet veranderd. Er is geen enkele kracht sterker dan de liefde. Daarom is het woord van Christus: overwin het kwade door het goede. Door te beseffen waar de strijd vandaan komt, kun je mensen die tegen je opstaan blijven liefhebben. Maar de kwade machten waardoor ze tegenover je staan mag je haten. Over hen hebben we het gezag van de naam van Jezus. Hij heeft ze overwonnen, ontwapend en tentoongesteld. Wij behoren bij de Gemeente, het Lichaam van Christus en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.