zondag 6 december 2009

Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, met al mijn wegen zijt Gij vertrouwd.

Psalm 139:3
“Van David. Een psalm. HERE, Gij doorgrondt en kent mij; Gij kent mijn zitten en mijn opstaan, Gij verstaat van verre mijn gedachten; Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, met al mijn wegen zijt Gij vertrouwd.”

Dit is een van de bekendste psalmen. We lezen hierin hoe intiem God ons kent, hoe betrokken Hij is bij ons leven. We hoeven Hem niets uit te leggen, want Hij weet het al. Ons leven is voor Hem geen geheim. Voor sommige mensen kan dat een schrikbeeld zijn, omdat ze dan meteen denken aan hun tekortkomingen en aan straf. Maar dat is nu juist niet de bedoeling. God kent ons volkomen en Hij weet dat we vanuit onszelf onvolmaakt zijn. De schuld en de straf daarvan heeft Hij weggenomen en zelf gedragen, dat is voorbij. Wat nu overblijft is dat we Gods oprechte liefde beantwoorden, door Hem te vertrouwen en te geloven dat Hij ons nooit zal veroordelen, nooit zal verlaten en dat Hij als een Vader, die weet wat zijn kinderen nodig hebben, overvloedig geeft. God houdt van ons, leeft met ons mee, maar neemt niet onze beslissingen. Het is onze eigen keuze of we Zijn vertrouwde omgang omarmen of afwijzen.