zaterdag 5 december 2009

Ten dage dat ik riep, hebt Gij mij geantwoord, Gij hebt mij bemoedigd met kracht in mijn ziel.

Psalm 138:3
“Ten dage dat ik riep, hebt Gij mij geantwoord, Gij hebt mij bemoedigd met kracht in mijn ziel. Alle koningen der aarde zullen U, o HERE, loven, wanneer zij de woorden van uw mond gehoord hebben; zij zullen zingen van de wegen des HEREN, want de heerlijkheid des HEREN is groot.”

Ten dage dat ik riep, hebt Gij mij geantwoord. God antwoordt meteen, op hetzelfde moment dat een vraag wordt gesteld, geeft God antwoord. Maar soms wordt dat antwoord gehinderd, omdat onze oren niet op Hem zijn afgestemd. Er kan zelfs weken zitten tussen het uitzenden van het antwoord en de ontvangst. DaniĆ«l heeft dat meegemaakt, maar dat was wel uitzonderlijk. Tegen ons zegt God: ‘Bid en je zal ontvangen.’ Een keer bidden is genoeg, maar veel mensen geloven niet dat God antwoord geeft en bidden opnieuw. Ik ken maar een gebed, dat niet meteen werd beantwoord: “Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?” Daar was stilte, maar eigenlijk hoefde dat gebed ook niet te worden beantwoord, want Jezus wist het antwoord al. Hij wist dat Hij verlaten zou worden en zou sterven en zou opstaan. Maar dat gebed staat er voor ons. Jezus liet weten dat onze verlatenheid door Hem is gedragen, opdat wij nooit zonder antwoord zouden hoeven zijn. Nooit zal God ons verlaten. Nooit hoeven we te roepen: “God, waar bent U toch?” Hij is altijd bij en in ons. Hij bemoedigt onze ziel met kracht. Zijn woord en Geest openbaren de antwoorden aan ons hart. Maar zijn we op Hem afgestemd? Of laten we Gods stem verstikken in het geluid van onze omstandigheden? De heerlijkheid des Heren is groot voor wie het zien en horen wil.