zondag 20 juni 2010

Ik stond eens bij het raam

Spreuken 7:6
“Ik stond eens bij het raam van mijn huis, en keek uit het venster naar buiten.”

Er valt veel te zien als je naar buiten kijkt, goede en verkeerde dingen. Je ogen zijn de vensters van je hart, waar zij naar kijken, bepaalt waar je hart zich mee vult. De Bijbel waarschuwt ons, dat we onze ogen in toom moeten houden. De meeste verleidingen beginnen met de begeerte van de ogen. Mooie reclame doet veel verkopen. We kennen het toch allemaal, dat we ineens ontdekken dat we iets nodig hebben, omdat het in een folder staat. Daarvoor wisten we nog van niets. Ik heb geleerd die folders aan een test te onderwerpen. Als ik voordat de folder kwam al iets nodig had, dan kan de folder me helpen kiezen, maar als de folder me op een idee brengt, dan gaat hij meteen de prullenbak in en richt ik mijn gedachten op iets anders. Zo houd ik mijn ogen in bedwang en volg ik niet klakkeloos iedere opwelling.