dinsdag 20 juli 2010

Ik, Wijsheid, ik woon bij Beraad

Spreuken 8:12
“Ik, Wijsheid, ik woon bij Beraad, door overpeinzing vind ik kennis.”

Tegenwoordig moet alles snel, niet te lang nadenken, beslis nu! De reclame doet je geloven dat je heel wat kansen laat liggen als je te lang nadenkt. Ik krijg zelfs van ‘christelijke’ kant regelmatig foldermateriaal dat aanspoort Gods zegen niet te missen. ‘Zorg dat je erbij bent, deze keer heeft God iets heel bijzonders in petto…’ Alsof God niet van eeuwigheid Dezelfde is en er bij Hem wel een zweem van ommekeer is! Wijsheid vind je door overdenking. Vanuit rust beseffen dat Gods aanbiedingen voor eeuwig zijn, het komt niet op dit moment aan. Je mist het niet door nog even langer na te denken. Sterker nog, God raadt je aan eerst goed na te denken voor je een beslissing neemt. Door wijsheid en beraad en overpeinzing kom je tot inzicht. Denk na over Gods woord. Peins over zijn beloftes. Zoek Hem voor wijsheid en neem je besluiten vanuit rust en zekerheid. Dan kom je tot kennis, of beter tot kennen van Hem die de wijsheid is.