zondag 25 juli 2010

Vorsten heersen dankzij mij

Spreuken 8:16
“Vorsten heersen dankzij mij, ik laat leiders rechtvaardig regeren.”

De beste koning is hij die beseft te regeren bij de gratie Gods. ‘Zo waarlijk helpe mij God almachtig’, zijn jarenlang woorden geweest die dat afhankelijk zijn van God uitdrukten. Zo hoort het ook te zijn. In de Bijbel staat het verhaal van Nebukadnezar: ‘Kijk eens naar het grote Babel, dat ik heb gebouwd’, bralde hij in zijn hoogmoed. God nam even zijn verstand weg en hij werd als een rund. Zijn koningschap werd hem afgenomen en hij vertoefde als een dwaas in het veld. Tot hij zich neerboog voor God en Hem erkende als het hoogste gezag. Hij werd hersteld in zijn luister, maar vanaf dat moment moest het hele land God vereren in plaats van de koning. Hoe goed een mens ook regeert, uiteindelijk zal hij moeten erkennen dat er een Koning is die boven hem staat.