woensdag 11 augustus 2010

Luister naar wat ik je leer

Spreuken 8:33 
“Luister naar wat ik je leer, en word wijs, negeer mijn lessen niet.”

Luisteren begint bij je oren, daarna gaat je hart overwegen. Zal ik mijn eigen inzichten volgen, of zal ik Gods wijsheid volgen? Je gaat Gods waarheid afwegen en daar gaat het fout. Geloof gaat niet afwegen of redeneren, maar geloof handelt. Geloof vertrouwt de spreker en gaat uit van zijn betrouwbaarheid. ‘Kom maar’, betekent komen en ‘Niet doen’, betekent niet doen. Het is zo eenvoudig om Gods woorden toe te passen, maar het is heel moeilijk jezelf te kruisigen. Je eigen inzichten aan de kant te zetten en te doen wat de Ander zegt. Naarmate je God en jezelf beter teert kennen, lukt dat steeds beter. Door schade en schande wordt een mens wijs, maar God heeft liever dat je die schade en schande overslaat.