woensdag 22 december 2010

Pas ontgonnen land

Spreuken 13:23
“Het pas ontgonnen land schenkt arme mensen overvloed, onrecht rukt het van hen weg.”


Ik weet nog dat ik voor het eerst salaris kreeg. Ik hoefde mijn hand niet meer op te houden voor zakgeld, maar had nu zelf bezit. Wat een bijzondere ervaring was dat. Ik voelde me bevoorrecht, hoewel het geen topsalaris was, maar een beginnersloon. Voor een arme student betekende het overvloed. Hoe rijk zijn we geworden doordat Christus ons heeft rijk gemaakt. Leven en overvloed heeft Hij ons gegeven, zoals Hij had beloofd. Maar om in die zegen te staan en ervan te genieten, moet je wegblijven van onrecht. De ‘verloren zoon’ verliet zijn rijkdom en belandde in armoede en gebrek. Dat was het gevolg van zijn keuze. De rijkdom van zijn vader was onveranderd voor hem beschikbaar, dat merkte hij toen hij terugging. De liefde en de overvloed aan zegen van zijn vader waren niet veranderd. Het zijn de keuzes die we maken die bepalen of we de overvloedige rijkdom van Christus ervaren in ons leven. We kunnen door onrecht onszelf tekort doen. Het is niet God die Zijn hand van ons af trekt, nee, wij zelf kiezen er soms voor uit de genade weg te lopen. Gelukkig is er altijd de weg terug en de liefde van God voor ons is onveranderd dezelfde, elke dag opnieuw.