donderdag 23 december 2010

Wie zijn zoon de stok onthoudt

Spreuken 13:24
“Wie zijn zoon de stok onthoudt, haat hem, wie hem liefheeft, tuchtigt hem.”

Tuchtigen heeft een negatieve klank tegenwoordig. Maar tuchtigen betekent opvoeden, vormen en dat is soms niet leuk. Het is liefdeloos om te geloven dat opvoeden vanzelf gaat. Correctie is nodig, vooral in de jonge jaren van de jeugd. Ook wij worden uit liefde door God getuchtigd. Dat betekent niet dat Hij allerlei rampen naar ons toestuurt, of ons een pak slaag geeft, maar wel dat Hij ons leert op eigen benen te staan, ook als het moeilijk is. Hij leert ons op Zijn woord te vertrouwen en niet passief alles goed te vinden. Hij leert ons hoe we verzet kunnen bieden tegen verleiding en zonde door ons oog te richten op Jezus, die volhardde tot het einde. Tuchtigen betekent voor mij geen slachtofferhouding aan te nemen, maar te beseffen dat ik een zoon van God ben. Ik heb Zijn naam gekregen en Zijn beloftes, Zijn nabijheid en Zijn opstandingskracht. Ik kan alles verdragen omdat Hij met mij is. Tuchtigen is altijd pijnlijk omdat het gebeurt in moeilijke omstandigheden, maar Paulus zegt: ‘Uit die alle heeft de Heer mij gered.’ God slaat je niet, maar Hij houdt ook de stok niet tegen die jou slaat. Je mag sterker worden en ervaren dat je met Hem meer dan overwinnaar bent.