vrijdag 7 januari 2011

Een goed mens wacht een betere beloning

Spreuken 14:14
“Wie afdwaalt krijgt zijn verdiende loon, een goed mens wacht een betere beloning.”

‘Boontje komt om zijn loontje’, zeiden we vroeger, of: ‘Eigen schuld, dikke bult.’ Het versterkte de idee dat je altijd de gevolgen van je eigen falen moet dragen. Op elke overtreding volgt straf en wanneer je een fout hebt gemaakt, kun je wachten op de vergelding. Zo werd ook het beeld van God onder de wet opgebouwd. Jij overtreedt en God straft. Dat veroorzaakt angst en een sterke behoefte het beter te willen doen. Zie daar de vloek van de wet in volle gang. Veroordeling en straf vanwege falen en fouten. De conclusie was steeds: de mens deugt niet, hij is geneigd tot alle kwaad en het oordeel van God is volkomen terecht. Sombere vooruitzichten en geen hoop. ‘Een goed mens wacht een betere beloning’, zegt de tekst van vandaag. Maar wie is die goede mens? Jezus is de ene goede mens in wie God zijn welbehagen tweemaal heeft uitgesproken. Hij leefde zonder te zondigen en verdiende daarmee alle zegen – de betere beloning. Maar het wonder van genade is dat Jezus zijn beloning heeft afgestaan aan de afgedwaalde mens. Jezus deelt zijn erfenis met de zondaren die zich tot Hem hebben gekeerd. Hij noemt ze ‘mijn broeders’en ‘mijn vrienden’. Hij zegt: ‘Mijn Vader is nu ook jullie Vader, mijn erfenis is nu ook de jouwe en mijn leven is nu ook jouw leven.’ Waar hebben we het aan verdiend? Nergens aan, het is de vrucht van Gods liefde voor deze wereld. Niks boontje komt om zijn loontje, maar wees gezegend in Jezus naam.