dinsdag 11 januari 2011

Een verstandig iemand wordt gekroond met kennis

Spreuken 14:18
“Dwaasheid wacht wie onbezonnen leeft, een verstandig iemand wordt gekroond met kennis.”

Wie onbezonnen leeft, is zich niet bewust van de lessen die je onderweg kan leren. Van elke situatie steek je iets op. Hoe heb ik gereageerd? Welke teksten gebruikte God om me te leiden? Welke beloftes gaven me houvast? Welke ervaring had ik met God? Hoe heeft God mensen gebruikt om me te zegenen? Enz. Iemand die onbezonnen leeft, vraagt zich niets af en leert ook niets. Hij krijgt wel een ervaring, maar geen kennis. Want de kennis die hier wordt bedoeld is het kennen van God in deze omstandigheid. God is trooster als er getroost moet worden. Hij is geneesheer als er genezing nodig is. Hij is herder als er veiligheid geboden moet worden. Natuurlijk is Hij alles in een persoon, maar we ervaren Hem per situatie anders. God laat zich kennen aan wie verstandig [opmerkzaam] leeft.