zondag 16 januari 2011

Elke inspanning levert iets op

Spreuken 14:23
“Elke inspanning levert iets op, loze praatjes leiden enkel tot gebrek. “

Geen woorden maar daden, daar komt de tekst op neer. Zonder zaaien geen oogst en zonder aanpakken geen opbrengst. Toch is het wel belangrijk om te weten hoe dat dan moet, want eigen gerechtigheid heeft voor God geen waarde. Daarom moeten we ons niet inspannen om bij God een wit voetje te halen, want dat werkt niet. Nee, de inspanning die hier wordt bedoeld is het werk van de Geest in ons. Jezus werkte en zijn Vader ook, er is niets tegen werken. Paulus liet zien in zijn leven hoe het niet moet – inspanning van het vlees, het eigen ik, zelfgericht. Maar na zijn bekering zegt hij: ‘Ik heb meer gearbeid dan zij allen, maar niet ik, maar Gods genade die in mij is.’ Gods liefde, Gods Geest, zet aan tot werken uit geloof. God gaat je leiden om door je leven van Hem te getuigen in je doen en laten. Geen eigen gerechtigheid verwerven, maar Gods gegeven gerechtigheid uitleven. Jezus is hierin ons voorbeeld, maar ook onze bron. ‘Niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.’