donderdag 2 juni 2011

Een arme wordt door al zijn broers gehaat

Spreuken 19:7
“Een arme wordt door al zijn broers gehaat, meer nog door zijn vrienden, ze gaan hem uit de weg; als hij een beroep op ze doet, is dat tevergeefs.”

Als je broers en je vrienden niet met je om willen gaan, ben je echt alleen. Dat gevoel om er niet bij te horen, om afgewezen te worden, laat diepe sporen na in een mensenziel. Het valt niet mee om je dan nog waardevol en gelukkig te voelen. Er zijn heel veel mensen die door dit soort gevoelens in de put raken en zelfs hun leven liever beĆ«indigen. Wat is het dan heerlijk dat Jezus er is om te zeggen: ‘Ik neem dat van je over. Ik draag dat gevoel weg van jou.’ Ik laat me afwijzen en verlaten worden voor jou, zodat jij je weer geliefd kan weten. Ik houd van je. Ik neem jouw last op mijn schouders. Jij hoeft dat niet langer te dragen.’ Wat heerlijk als je gaat zien dat Jezus letterlijk jouw last op zich heeft genomen en nu zegt: ‘Je bent geliefd, je bent mooi, je bent vrij.’