zondag 27 november 2011

Gelijke munt

Spreuken 24:29
“Zeg niet: ‘Wat hij mij heeft aangedaan, doe ik hem aan. Ik betaal hem met gelijke munt.’”

Oog om oog en tand om tand hoort bij het oude verbond. Je krijgt wat je verdient. Duidelijkheid voor alles. Maar dat is niet wat God voor ogen staat. De aarde is vol geweld door dit principe. Voortdurend roept de ene actie de volgende vergelding op. Wraak op wraak, een eindeloze herhaling van dood en verderf. Maar toen kwam Jezus op aarde. Hij doorbrak deze geweldspiraal en stelde een nieuw verbond in werking. Nu krijg je wat je niet verdient, genade. En het is de bedoeling dat we diezelfde genade betonen naar elkaar. God heeft ons liefde gegeven, zodat we kunnen liefhebben als Hij. God heeft ons vergeving geschonken, zodat we kunnen vergeven als Hij. Gods heeft ons gezegend, zodat we elkaar kunnen zegenen als Hij. In dat opzicht kunnen we wel zeggen: ‘Wat Hij mij heeft aangedaan, doe ik terug.’ Maar dan hebben we het niet meer over dood en verderf, maar over leven en zegen. Een echt nieuw verbond dus, het lijkt niet op het oude.