maandag 19 december 2011

Bezoek een vriend niet te vaak

Spreuken 25:17
“Bezoek een vriend alleen zo nu en dan, anders word je hem te veel en gaat hij je haten.”

Vriendschappen zijn mooi, maar ook kwetsbaar, ze kunnen stuk gaan. Wanneer je elkaar gaat irriteren, staat de vriendschap onder spanning. Gelukkig kunnen goede vriendschappen wel tegen een stootje, maar het advies van God is hier toch bijzonder. Bezoek elkaar niet te vaak. Wanneer ik dan denk aan mijn vriendschap met God, wordt het nog meer bijzonder dat Hij zegt: ‘Ik zal altijd bij je zijn.’ Dat betekent dat Hij er vertrouwen in heeft, dat Hij mij niet gaat vervelen, maar nog veel meer, dat Hij er vertrouwen in heeft dat ik Hem niet ga vervelen. Gods vriendschap is volmaakt. Hij geeft alles en verdraagt alles. Als menselijke vriendschappen verdwijnen, zal Gods vriendschap nog steeds bestaan. Zelfs als je vader of moeder je verlaten, God zal je nooit verlaten. Op Hem kun je altijd rekenen.