vrijdag 30 december 2011

Zelfbeheersing

Spreuken 25:28
“Iemand zonder zelfbeheersing is als een stad waarvan de muur is geslecht.”

Zelfbeheersing is een vrucht, geen wortel. Mensen denken vaak – zeker in deze tijd van het jaar: ‘Vanaf nu ga ik het beter doen.’ Ik ga minder eten en meer sporten, ik stop met roken en eet voortaan gezond. Ik ga sterk zijn en ik laat me niet langer overheersen door mijn verkeerde gewoontes [ander woord voor zonde]. Heb je gezien hoe vaak al het woordje ‘ik’ is gebruikt? Je kunt niet vanuit je wil zelfbeheersing voortbrengen, het is een vrucht van de Geest. De Geest van God vertelt je wat je gezegende positie bij God inhoudt en hoe je van daaruit mag regeren over elk terrein van je leven. De duivel wil je verleiden zelf de strijd aan te gaan met slechte gewoontes, maar je mag rusten in het volbrachte werk van Jezus. Dat is de zelfbeheersing die de Geest je schenkt. Blijf waar je bent, houd je positie bij God vast en laat je denken vernieuwen, deze kant op.