zondag 25 december 2011

Zwijgen uit liefde

Spreuken 25:23
“Zoals de noordenwind een striemende regen brengt, zo brengt geroddel woedende blikken.”

Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik uit boosheid vertel wat een ander me heeft aangedaan. Daarmee zet ik de ander in een kwaad daglicht en probeer ik mezelf te rechtvaardigen. Misschien lucht het even op, maar al snel weet je dat je dat niet had moeten doen en voel je je schuldig. Kwaadsprekerij is uit de boze en het maakt relaties stuk. Het levert woedende blikken op en brengt helemaal niets goeds voort. Er is iemand die alles van ons weet, zelfs onze gedachten kent Hij van verre. Als iemand iets over ons zou kunnen vertellen is Hij het, maar Hij zwijgt in zijn liefde. Al het kwade uit ons leven heeft Hij op zich genomen en weggedaan, zodat de boze ons niet langer kan aanklagen. Er is betaald voor elke zonde en elke schuld. Als wij kwaad spreken over anderen, vergeten we dat God de rechter is over allen en vrijspraak heeft uitgesproken. Zoals God genadig is geweest naar mij, zo mag ik het zijn naar anderen. Wanneer we leren zwijgen uit liefde, houden de boze blikken op en worden relaties hersteld.