donderdag 12 januari 2012

Een leeuw op de weg

Spreuken 26:13
‘Een luiaard zegt: ‘Er is een leeuw op de weg, er sluipt een leeuw in de straten.’’

Angst kan mensen verlammen en luiheid grijpt die angst als excuus aan om niet in actie te komen. Als het volk IsraĆ«l wordt bedreigd en bespot door de reus Goliath, zegt herdersjongen David tegen de bange koning Saul: ‘Uw knecht was gewoon voor zijn vader de schapen te hoeden. Kwam er een leeuw of een beer, die een schaap uit de kudde wegroofde, dan liep ik hem na, sloeg hem en redde het uit zijn muil. Als hij zich dan tegen mij keerde, greep ik hem bij zijn baard en sloeg hem dood.’ Datzelfde zou hij daarna doen met de reus Goliath, want: ‘De HERE, die mij gered heeft uit de klauwen van leeuw en beer, Hij zal mij ook redden uit de hand van deze Filistijn.’ Dat is geloofstaal, geen spoortje angst of twijfel, geen enkel excuus, maar vertrouwen op God. Zelfs een leeuw kan ons niet afschrikken, want: ‘Zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?’