woensdag 8 februari 2012

Mijn zoon, wees wijs

Spreuken 27:11
‘Mijn zoon, wees wijs, dan geef je mij vreugde, en heb ik een weerwoord voor wie mij beschimpt.’

De duivel weet dat we als mensen onvolmaakt zijn en probeert ons daarom te beschuldigen. Maar God de Vader heeft ons de volmaaktheid van Christus geschonken – dat is Gods wijsheid – waardoor we niet meer te beschuldigen of te veroordelen zijn. Bij de Vader is nu onze Voorspraak, dat is Jezus. Hij pleit ons vrij door te verwijzen naar zijn volmaakte offer. Dat heeft ons eens voor altijd gereinigd en gerechtvaardigd. God de Vader heeft er bijzonder veel vreugde in, dat Hij nu een weerwoord heeft tegen de beschuldigingen van de boze. Hij wijst naar Jezus, het volmaakte Lam van God, dat de zonde van de wereld heeft gedragen. Telkens als de boze ons aanklaagt, wijst hij naar een van onze fouten. Maar telkens wijst de Vader dan naar Jezus, de wijsheid en de liefde van God. Het volmaakte antwoord tegen elke beschimping.