zaterdag 28 april 2012

Niet te arm en niet te rijk

Spreuken 30:8
“Houd me ver van leugen en bedrog. Maak me niet arm, maar ook niet rijk, voed me slechts met wat ik nodig heb.”

Dit zijn de vragen van Agur. Zo zou hij zijn leven willen inrichten. Niet te moeilijk en niet te veel. Hij gaat bij dit alles uit van zichzelf. Hij kan het leven aan op deze manier en het gaat niet buiten zijn grenzen. Eigenlijk vraagt hij van God om zijn leven in te richten naar het model van Agur. Dat is wat veel mensen doen in hun gebeden. Maar geloof heeft een heel andere houding. Geloof zegt: ‘Dank u, Heer, dank u, Vader, want ik weet dat U mij altijd het beste zult geven. U heeft mij het beste gegeven in Uw Zoon Jezus en U zult mij het beste blijven geven, want zo verheerlijkt U Uw naam. Ik vertrouw U onder alle omstandigheden. U bent een goede God en Uw genade is er elke dag, want U hebt mij lief.’