vrijdag 27 april 2012

Twee dingen vraag ik U

Spreuken 30:7
“Twee dingen vraag ik u, gun ze me zolang ik leef:”

Dit zou een vraag van elk willekeurig mens kunnen zijn. De Bijbel leert toch dat we onze wensen bekend mogen maken bij God? Jawel, maar daar staat nog wel iets bij, namelijk dat dat moet gebeuren onder dankzegging. De dankzegging over het feit dat we weten dat God zal voorzien. Eigenlijk is deze vraag van Agur, de zoon van Jake, een uiting van ongeloof. Hij vertrouwt op zijn eigen inzichten en vertelt God wat Hij zou moeten doen. Hoe meer je Gods liefde gaat begrijpen, des te minder heb je te vragen. Je weet dat God je onder Zijn zegen heeft geplaatst en je mag geloven dat God je, als betere Vader dan een aardse, met Christus alle dingen zal schenken. Daarom leert Paulus dat we onze wensen bekend mogen maken met dankzegging. Jezus zegt: ‘Je Vader in de hemel weet wat je nodig hebt.’ Het is goed als je tegelijk met je wensen ook je geloof bekend maakt bij God. ‘Vader, dit heb ik nodig en ik dank U dat U me dat uit genade geschonken hebt in Christus. Ik dank U dat U hebt voorzien en altijd zult voorzien.’