vrijdag 27 juli 2012

Altijd rijk

Flexibiliteit Philippenzen 4:11
‘Niet dat ik dit zeg, als zou ik gebrek lijden; want ik heb geleerd met de omstandigheden, waarin ik verkeer, genoegen te nemen.’

Heb je vroeger ook geleerd dat je tevreden moet zijn met weinig, omdat anderen het nog veel slechter hebben? Is dat de boodschap die Paulus hier wil brengen aan de Filippenzen? Nee, Paulus heeft het over zijn omstandigheden. Hij leed onder de vervolgingen van zijn tegenstanders. In Christus zijn we gezegend en rijk in alle opzichten. God zal in al onze behoeftes voorzien naar de rijkdom van zijn genade. Het is Hem een eer ons te zegenen, zodat we anderen kunnen laten delen in onze overvloed. Maar vervolging en verdrukking zijn van een andere orde. Jezus zegt: ‘Verheug u daarin, als mensen u vervolgen en kwaad van u spreken om mijnentwil. Uw loon zal groot zijn in de hemelen.’ Op aarde lijd je verdrukking vanwege Christus. En vanwege die verdrukking kun je tijden hebben van armoede, dat is wat Paulus schrijft. Maar, zegt hij, ik heb geleerd dat ik onder alle omstandigheden mijn rijkdom in Christus bezit. Paulus heeft geleerd niet te vertrouwen op wat hij bezit, maar op Wie hij bezit.