maandag 29 oktober 2012

Ik ken u bij uw naam

Genade Exodus 33:17
‘Toen zei de Here tegen Mozes: Ook dit woord dat u spreekt, zal Ik doen, want u hebt genade gevonden in Mijn ogen en Ik ken u bij uw naam.’

Mozes was een mens als iedereen, hij maakte fouten, was bang op zijn tijd, verloor soms zijn geduld, maar er was iets in het leven van Mozes dat alleen God zag: Jezus. Mozes was een beeld van Jezus. Hij overwon de dood, redde Gods volk uit slavernij en leidde hen naar de vrijheid. Mozes vertegenwoordigde God op aarde, hij was een middelaar. Als God naar Mozes keek, zag Hij Jezus in hem. De zinsnede: ‘Ik ken u bij uw naam’, is in dit verband veelzeggend. Ik ken u door De Naam. Gods genade is nooit gebaseerd op het gedrag van de mens, genade kun je niet afdwingen door je gedrag. Genade kun je ontdekken in Gods karakter, genade word je geschonken op grond van je geloof in Jezus. Van Mozes wordt gezegd dat hij zijn blik gericht hield op de Onzienlijke. Hij zag Gods genade en op grond van die genade sprak hij met God. God is een beloner voor wie Hem ernstig zoeken, maar je kunt Hem alleen vinden door Jezus. Wanneer je Jezus ziet, heb je Gods genade gevonden. Op grond van Zijn Naam word je gezegend.