woensdag 17 oktober 2012

Tegen alles bestand

Ontevredenheid Filippenzen 4:12-13
‘Ik weet wat het is om gebrek te lijden, maar ook wat het is om in rijkdom te leven. Ik heb alles aan den lijve ondervonden: overvloed en honger, rijkdom en gebrek. Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft.’

Vertelt Paulus hier dat je het leven maar moet nemen zoals het komt? Absoluut niet. Hij legt hier uit welke tegenstand hij heeft ondervonden bij het verkondigen van het evangelie. Satan heeft op allerlei manieren geprobeerd hem het werken onmogelijk te maken, maar Paulus zegt: ‘Ik ben tegen alles bestand door Hem die mij kracht geeft.’ Jezus heeft gezegd: ‘In de wereld lijd je verdrukking, maar heb goede moed, Ik heb de wereld overwonnen.’ Wie als getuige van Jezus leeft, krijgt te maken met tegenstand, haat, laster, verdrukking om Christus wil, dat is normaal. Daar mag je je in verheugen, zegt Jezus, je loon zal zeer groot zijn. Met andere woorden, het levert veel op, je zal een goede oogst krijgen van je inspanningen. Maar onder welke omstandigheden ook, je bent ertegen bestand door hem die je kracht geeft.