woensdag 28 november 2012

Rijk als Job

Genade Job 10:12
‘Leven en genade hebt Gij mij geschonken, en uw zorg heeft mijn geest bewaakt.’

In dit hoofdstuk van Job beklaagt Job zich tegenover God. Job vindt het niet eerlijk, dat God hem heeft gemaakt zoals hij is en daarna gaat speuren naar zijn fouten. Het is alsof Job zegt: ‘De fouten die U zoekt en bestraft in mijn leven hebt U er zelf ingelegd door mij te maken zoals ik ben.’ Job geeft er blijk van dat Hij God totaal niet kent. En in zijn onwetendheid zegt hij dan: ‘Leven en genade hebt Gij mij geschonken, en uw zorg heeft mijn geest bewaakt.’ En hij zegt het als een verwijt om daarna zich erover te beklagen. Inderdaad heeft God leven en genade geschonken, maar die kun je pas werkelijk ontdekken als je Jezus kent. Als je weet dat God uit liefde Zijn Zoon gaf om dat leven en die genade te openbaren. Wij weten veel meer dan Job, maar we verheffen ons niet, want zoals Job Gods leven en genade nodig had, zo is het ook met ons. Zonder Gods leven en genade kan niemand bestaan.