woensdag 12 december 2012

Je hoeft niet bang te zijn

Depressie Jesaja 41:10
‘Vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand.’

Niet de omstandigheden maken ons angstig of depressief, maar de gedachten die we hebben over de omstandigheden. ‘Vrees niet’, is in de Bijbel een vaak gehoorde aansporing. Hoe kun je niet angstig zijn als je het gevaar op je af ziet komen? Dat kan alleen door anders te denken. Je moet niet denken aan wat er allemaal mis kan gaan, maar je moet bedenken wie er bij je is. Er staat een ‘want’ in de tekst. ‘Want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand.’ De heilrijke rechterhand is Jezus. Hij heeft ons voor God vrijgekocht uit de macht van de zonde. Hij staat borg voor ons leven. Wie daaraan denkt in tijden van gevaar, is niet langer in gevaar. Wie daaraan denkt in tijden van tekort, komt niet meer tekort. Hij is immers met u. Paulus schrijft dat we in de ellende aan iets anders moeten denken, aan wat waar en waardig is, aan Jezus die de waarheid is en zegt dat we niet hoeven te vrezen. Vrede van God stroomt dan je hart weer binnen. Gods liefde voor jou verdrijft je angst en je somberheid. Laten je gedachten je niet langer verontrusten, maar verheug je in de Heer die jouw God is.