maandag 7 januari 2013

Geen angst maar geloof

Competitie Hebreeën 13:5-6
‘Laat uw leven niet beheersen door geldzucht, neem genoegen met wat u hebt. Hij heeft immers zelf gezegd: ‘Nooit zal ik u afvallen, nooit zal ik u verlaten,’ zodat we vol vertrouwen kunnen zeggen: ‘De Heer is mijn helper, ik heb niets te vrezen. Wat zouden mensen mij kunnen doen?’

De wereld is vol strijd en vol zorgen om het bestaan. Het lijkt wel een overlevingsrace die we tenslotte allemaal verliezen. Die manier van leven brengt geen vreugde maar smart. Dat is niet Gods bedoeling. Het is een leven zonder God en zonder hoop. Door Jezus zijn we in een positie gebracht van leven en vrede, van zegen en overvloed, zodat we genoeg hebben om het met anderen te kunnen delen. ‘Laat je leven er niet door beheersen’, schrijft Hebreeën en geeft meteen de reden waarom niet. ‘De Heer is je helper, Hij zal je nooit begeven of verlaten.’ We zijn mensen met vrede en vreugde omdat God met ons is. Hij zal voorzien, zoals Hij heeft aangetoond door Jezus. Ons grootste probleem is al opgelost, dat van de zonde. Daarbij valt al het andere in het niet. ‘Je Vader in de hemel weet wat je nodig hebt’, zei Jezus. Zoek Zijn koninkrijk, Zijn tegenwoordigheid, besef weer wie je bent en laat je verrassen door Gods oplossingen. Leef in vertrouwen, je hebt niets te vrezen en niets te bestrijden dan je eigen ongeloof.