vrijdag 25 januari 2013

Noodkreet

Genade Psalm 30:10
‘Hoor, HERE, en wees mij genadig, HERE, wees mij een helper.’

Wat is een mens vergeleken met God? Hoe kan een mens rustig blijven midden in een storm? Er staan veel menselijke verzuchtingen in de Bijbel, met name in de Psalmen. Herkenbaar en begrijpelijk, je zal er maar middenin zitten. ‘Heer, wees mij genadig’, is dan misschien theologisch niet helemaal doordacht, maar komt wel recht uit het hart. God hoort zulke verzuchtingen en antwoord met genade, ook die zijn in deze Psalm te lezen. ‘Mijn rouwklacht hebt Gij veranderd in een reidans, mijn rouwkleed hebt Gij losgemaakt, met vreugde mij omgord, opdat mijn ziel U zou psalmzingen, en nimmer verstommen. HERE, mijn God, voor altoos zal ik U loven.’ De Here Jezus heeft dit zelf doorgemaakt en Hij is het die ons bemoedigt: ‘Ik weet wat je doormaakt. Ik weet wat je lijdt. Houd moed, ik ben je verlosser, je bevrijder, je helper. Ik ben met je, bid voor je, omarm je, wees niet bevreesd, geloof alleen.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten