zaterdag 12 januari 2013

Orde in plaats van chaos

Discipline Kolossenzen 2:5
‘Want al ben ik naar het vlees afwezig, naar de geest ben ik bij u en ik zie met blijdschap de orde, die bij u heerst, en de hechtheid van uw geloof in Christus.’

Orde is het tegenovergestelde van wanorde, chaos. God bracht als schepper orde in de chaos van de duisternis die over de aarde was. Hij bracht licht, dag en nacht, water en land, dier en mens. Alles kreeg een plaats en een functie. Wanneer een mensenleven is losgemaakt van God, zal er wanorde ontstaan. God herstelt de orde, Hij geeft richting en doel aan. In het leven van christenen zal steeds meer orde te zien zijn, steeds meer dingen worden gedaan uit liefde voor God en omdat dat de grootste zegen oplevert. Orde en geloof horen bij elkaar. Hoe meer je wandelt in het licht van Gods liefde, des temeer verdwijnt de wanorde uit je leven. Verslavingen stoppen, relaties bloeien op, vrede en rust stromen je gedachten en je leven binnen. Angst en paniek worden vervangen door vertrouwen en zekerheid. Ik kan me de blijdschap van Paulus voorstellen. Hij zag het evangelie werken in Kolosse en het werkt nog steeds even krachtig op elke plaats waar het wordt geloofd en geleefd.