maandag 18 maart 2013

De dood heerst niet langer

Doodsangst Psalm 49:15
'Maar God zal mijn leven verlossen uit de macht van het dodenrijk, want Hij zal mij opnemen.'

De dood houdt mensen gevangen in angst. Het uitzicht op de dood als het einde van je leven is voor veel mensen iets waarover ze nooit willen nadenken of praten, maar wat wel steeds als angstbeeld opdoemt. Daarom proberen mensen uit dit leven te halen wat erin zit. 'Je leeft maar een keer', wordt er dan gezegd, 'Pluk de dag.' De psalmist ziet hoe mensen zich verrijken en gebied aan gebied rijgen, grote huizen bouwen en rijk leven. Maar hij ziet ook dat ze tenslotte niets hebben en neerdalen in het dodenrijk. Wat een armzalig leven is dat. Denken dat je rijk bent, maar sterven in armoede. Wat een heerlijk getuigenis als je kan zeggen: 'Maar God zal mijn leven verlossen uit de macht van het dodenrijk, want Hij zal mij opnemen.' Dat is werkelijkheid geworden door Jezus Christus. Hij is ons leven en Hij is in het dodenrijk geweest, maar Hij is er ook uit opgestaan, voor ons, namens ons. Met Hem zijn wij begraven en opgestaan. De dood voert over ons geen heerschappij meer. We zijn verlost uit onze angst, we zullen de dood niet zien. En het goede nieuws is ook, dat Jezus arm werd om ons rijk te maken. Je denkt misschien dat je arm bent, maar je bent schatrijk, want al Gods schatten zijn jou als erfenis gegeven in Christus. Het is door geloof dat je ontvangt wat Hij heeft geschonken om niet. Wanneer de dood je bedreigt, mag je zeggen: 'Mijn leven is verlost uit de macht van de dood, want Hij heeft mij opgenomen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten