zondag 3 maart 2013

Een in heerlijkheid en liefde

Christengemeenschap Johannes 17:22-23
'En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij een zijn, gelijk Wij een zijn: Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot een, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.'

Er is geen verschil in glorie tussen Vader, Zoon en Heilige Geest. Ze zijn verschillend in functie, maar totaal gelijk in waarde en heerlijkheid. Ze zijn een. De glorie en heerlijkheid van Jezus werd zichtbaar bij Zijn doop. De Vader en de Geest bevestigden Hem daar. De Vader sprak Zijn welbehagen uit en de Geest ging in de vorm van een duif op Hem rusten. Een totale eenheid tussen hemel en aarde. Om de wereld (en de gelovigen) te overtuigen van het fantastische en complete verlossingswerk van Christus, heeft God Zijn heerlijkheid, Zijn glans en glorie over ons uitgestort. Door de Heilige Geest zijn we aan Christus gelijkgemaakt. Dezelfde glans die het leven van Jezus op aarde kenmerkte, is ons gegeven. Allereerst opdat we een zijn, dat we begrijpen dat er niemand meer of minder is dan een ander. Dat er wel verschil is in functie, maar niet in glorie. Wanneer wij onszelf aan elkaar gelijk weten in onze hemelse positie en werking, zal de wereld moeten erkennen dat Jezus werkelijk iets gedaan heeft wat verandering geeft. De van God afgedwaalde mens zal zien wat Gods liefde inhoudt, namelijk dat er geen veroordeling is, maar gelijkstelling in glans en heerlijkheid aan God zelf, en dat aan iedereen in dezelfde mate. Ik zou zeggen: ga vandaag maar eens nadenken over deze tekst en laat de waarheid ervan goed tot je doordringen, dan komt de verwondering vanzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten