woensdag 6 maart 2013

Geen veroordeling meer

Veroordeling Psalm 32:5
'Toen beleed ik u mijn zonde, ik dekte mijn schuld niet toe, ik zei: ‘Ik beken de HEER mijn ontrouw’ en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld.'

Onder het oude verbond moest elke zonde beleden worden en een keer per jaar werden de onbewuste zonden beleden op de Grote Verzoendag. Daarmee werd het oordeel afgewenteld op het lam dat geslacht moest worden, maar het probleem bleef bestaan dat de mens zondigt. Door Jezus is er een nieuw verbond gesloten dat niet alleen alle zonden vergeeft, maar ook de zondaar laat sterven. Met Christus gekruisigd betekent het einde van de zondaar. Met Christus opgestaan betekent dat je een nieuwe schepping bent die niet zondigt. Maar die waarheid is een geestelijke waarheid in Christus. Wie naar zichzelf kijkt, vindt die waarheid niet, je moet naar Christus kijken. Hij vertegenwoordigt jou, Hij is je leven. Je wordt beoordeeld en gezegend doordat je leven in Hem is. Dat is de vreugde en de vrede van het nieuwe verbond. Je hoeft het met God niet steeds in orde te brengen, het is en blijft in orde. Betekent dat dan dat je maar raak kan zondigen? Nee, dat betekent dat de zonde geen macht meer over je heeft en steeds minder zal heersen in je leven. We belijden nu niet langer onze zonden, maar onze hemelse en verzegelde positie bij God. Door een offer zijn we voor eeuwig met Hem verzoend en onze zonden gedenkt Hij niet meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten