dinsdag 16 april 2013

Geen paniek, God is wijs genoeg.

Flexibiliteit Jacobus 1:5
'Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden.'

Gods wijsheid is Jezus. Het gaat hier niet om kennis, maar om kennen. Wanneer je als christen in een situatie bent, waarvoor je wijsheid nodig hebt, dan is Jezus altijd bij je om je raad te geven en te helpen. De beste raad die je krijgen kan is: 'Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij.' (Johannes 14:1). Dat vinden we meestal lastig, want ons verstand zegt andere dingen, zoals: 'Je moet nu iets doen.' of ook: 'Als je nu niets doet is het straks te laat.' Dat klinkt heel erg als druk, als dwang en zo werkt God niet. Hij leidt je vanuit rust en vrede: 'Geen paniek, deze storm gaat over en dan staat je huis gewoon nog overeind.' Soms gaan de dingen anders dan je had verwacht, geen probleem, God is met je. Soms lijkt het of alles mislukt, geen nood, God zal voorzien. Is dit passiviteit, naïviteit, fatalisme? Dan zou het niet zo best zijn, maar ik hoop dat het geloof is, wat je in de rust houdt. Geloof in de capaciteiten en bovennatuurlijke mogelijkheden van onze God. Paulus zegt het zo: 'Maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods, die God reeds van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten