zondag 7 april 2013

Jezus werd getuchtigd in onze plaats

Discipline Hebreeën 12:11
'Niemand vindt het prettig terechtgewezen te worden; op het moment zelf worden wij er alleen maar verdrietig van. Maar later zien wij dat het toch goed is geweest; de terechtwijzing heeft ons geholpen mensen te worden, die goed doen en vrede brengen.'

Veel mensen geloven dat God ons opvoedt door ons af en toe te slaan, door het ons af en toe erg moeilijk te maken, maar daar gaat het in dit vers niet om. Dit vers laat ons Jezus zien, die de straf op zich nam, die zich liet tuchtigen op een zeer pijnlijke manier. Daar word je inderdaad alleen maar verdrietig van. Maar later begrepen we dat het toch goed was geweest. Door Zijn lijden en sterven zijn we verlost uit de macht van de zonde. De weg naar God is erdoor geopend en Zijn terechtwijzing – of terechtstelling, heeft ons geholpen om mensen te worden waar vrede in woont. Door Gods Geest is er nu liefde in ons hart uitgestort, zodat we kunnen verdragen, vergeven en liefhebben zoals God ons heeft liefgehad. Maar waarom hebben we dan soms zulke zware omstandigheden? Daar weet ik geen afdoende antwoord op, maar wat ik wel weet is, dat het geen maatregel van God is om ons op te voeden, want dat doet Hij door Zijn woord en door Zijn goedheid. De omstandigheden laten twee dingen zien, namelijk wat we kunnen dragen vanuit ons geloof en hoe God voorziet vanuit Zijn liefde. Bovendien belooft God dat Hij alle dingen laat meewerken ten goede voor degenen die Hem liefhebben. Dat is wat anders dan dat ze daarvoor bedoeld zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten