dinsdag 9 april 2013

Lijden om je geloof in Christus

Twijfel 1 Petrus 4:12-13
'Vrienden, laat u niet in de war brengen door de vuurproef die u zult ondergaan, want die was te verwachten. Daaruit zal blijken of u op God blijft vertrouwen. Eigenlijk moet u blij zijn zelf iets te ervaren van wat Christus heeft doorgemaakt; want op de dag dat Christus zal laten zien hoe groot en machtig Hij is, zult u een geweldige blijdschap met Hem delen.'

Soms kunnen de omstandigheden zo zwaar zijn, dat je eraan twijfelt of God wel met je is. Vooral de haat en vervolging vanwege het geloof in Jezus Christus kunnen levensbedreigend zijn. Er zijn door de eeuwen heen al vele duizenden, misschien wel miljoenen mensen wegens hun geloof verdrukt en gedood. Dat is de vuurgloed waar in dit vers over wordt gesproken. De haat tegen Jezus en alles wat met Hem verbonden is, zit erachter. Maar Jezus zegt, dat we ons moeten verheugen als er liegende allerlei kwaad wordt verteld (en gedaan) tegen ons om Zijnentwil. Paulus schrijft dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die over ons zal worden geopenbaard. Lijden om Christus wil hoort bij ons geloofsleven. Dat moet ons niet bevreemden. Die vuurgloed moeten we doorstaan. Daaruit zal blijken of we op God blijven vertrouwen. Deze vuurgloed heeft niets met zonde te maken, het is geen straf, maar een bewijs dat we bestemd zijn om een grote vreugde met Jezus te gaan delen. Het is een eer voor Hem te lijden en Hij zal ons er doorheen dragen, liefdevol en trouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten