woensdag 15 mei 2013

Zachtmoedigheid is krachtig

Vervulling Psalm 22:26
'De zachtmoedigen zullen eten en verzadigd worden; wie de HEERE zoeken, zullen Hem loven. Uw hart zal voor eeuwig leven.'

Het woord ‘zachtmoedig’ wordt ook vertaald met ootmoedig, nederig, gewillig, mak. Jezus zegt: ‘Leer van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart.’ Deze psalm gaat over Jezus die wordt vernederd tot op het bot, letterlijk aan het kruis. Hij liet zich vernederen, zodat God Hem daarna kon verhogen. Dat is ook de betekenis van het woord ‘zachtmoedig’. Een gerust vertrouwen in Gods goedheid, Hij zal voor mij zorgen. Hij zal mij door deze tijd van beproeving leiden en mijn gerechtigheid zijn. Zachtmoedig zijn betekent niet dat je een watje bent en alles maar over je heen laat komen. Zachtmoedigheid is je vertrouwen op God stellen. Paulus leerde die les in zijn leven, zodat hij zeggen kon: ‘Als ik zwak ben, dan ben ik machtig, want Gods kracht openbaart zich in (mijn) zwakheid.’ De zachtmoedigen zullen verzadigd worden en de Here loven. Wanneer God onze eer heeft hersteld - en dat heeft Hij door Jezus – dan zal ons hart voor eeuwig leven. Zachtmoedigheid, vertrouwen op Gods goedheid, niet met jezelf bezig zijn, is een vrucht van Gods Geest die uit ons leven zal groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten