zaterdag 28 september 2013

Blinden gaan zien

Jesaja 42:16
‘En Ik zal de blinden leiden op een weg die zij niet kenden; op paden die zij niet kenden, zal Ik hen doen treden; Ik zal de duisternis voor hen uit tot licht maken en de oneffen plaatsen tot een vlakte. Dit zijn de dingen die Ik doen zal en die Ik niet zal nalaten.’

Jezus noemde de Farizeeƫrs blinde leidslieden. Ze kenden Gods genade niet, ze dachten dat het ging om het houden van de wet in plaats van leven uit Gods goedheid. Doen, doen, doen, goede werken, betere werken, nog betere werken. Maar het omzien naar mensen in nood, de barmhartigheid ontbrak. Jezus is gekomen om de ogen van blinden te openen voor Gods waarheid, vergeving uit liefde in plaats van verdienste. Genade in plaats van wetten en regels. Het zijn paden die zij niet kenden en ook vandaag dwalen nog veel gelovigen op het pad van de Farizeeƫrs. Jezus heeft een weg geopend die niemand door zijn goede gedrag kon openen. De voorhang scheurde open door het kruis, niet door de priesterdienst. De weg waarop Jezus ons brengen wil is de weg van Gods liefde en genade. Het is een weg zonder voorwaarden. God stelt geen eisen om op die weg te komen. Het enige wat God vraagt is te geloven in Hem die hun van hun blindheid verlost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten