dinsdag 30 december 2014

David heeft je reus verslagen

1Samuël 17:33
‘Maar Saul zeide tot David: Gij zult met deze Filistijn de strijd niet kunnen aanbinden, want gij zijt nog jong en hij is een krijgsman van zijn jeugd aan.’

De menselijke wijsheid schiet altijd tekort als het gaat om het juist beoordelen van een situatie. Daarom zegt de Schrift dat we niet moeten vertrouwen op eigen inzichten. David de herdersjongen was vol van oprechte verontwaardiging toen hij met Goliath de strijd wilde aangaan. Hij wilde niet zozeer die reus verslaan, maar vooral dat hij stopte met zijn ergerlijke uitspraken. De koning met zijn leger liet alles maar gebeuren, maar deze spotter woest worden gestopt. Hij beledigde Gods eer. Hij maakte de God van Israël te schande. Koning Saul argumenteert dat David te onervaren is voor de strijd. Hij wijst David af. Veel mensen worstelen met verkeerde gewoontes, met zonden, met een vijand waarvan ze denken dat hij onverslaanbaar is. Laat de strijd aan David over. Hoewel het belachelijk klinkt, zal Hij je de overwinning geven. Door te sterven aan het kruis en na drie dagen op te staan, is elke vijand ontwapend en overwonnen. Jezus de Herder is de overwinnaar. En hoewel Hij door de wijsheid van mensen wordt afgewezen, versloeg Hij de bespotter van Gods eer. Er is geen enkele vijand meer over die niet door Hem krachteloos is gemaakt. Jouw problemen bestaan alleen nog in je hoofd. De werkelijkheid is, dat God je in Christus de overwinning heeft geschonken. Geloof in Hem en je zult de overwinning zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten